"Hoogstaande zorg en grensverleggend onderzoek staat voor ons voorop"

Voor mensen met kanker zijn de beste behandelingen het allerbelangrijkst. Meer en beter onderzoek voor steeds betere en effectievere behandelingen kunnen we mede dankzij onze betrokken donateurs financieren. Hun vele grote én kleine giften maken een wereld van verschil. De Antoni van Leeuwenhoek Foundation ontving in 2019 in totaal € 3.362.570, daar zijn wij onze donateurs zeer erkentelijk voor.

De Antoni van Leeuwenhoek Foundation kan terugkijken op een succesvol 2019. De vooruitgang die we geboekt hebben in onze strijd tegen kanker kon alleen maar plaatsvinden dankzij onze donateurs en de bedrijven en partners die ons op vele manieren steunen. Maar we hadden het ook niet gekund zonder de gedreven wetenschappers die met hun teams onvermoeibaar doorzoeken naar oplossingen voor de behandeling van kanker.

In 2019 konden we verschillende successen boeken dankzij de giften aan de AVL Foundation. Zo maakten onze onderzoekers stappen in de zoektocht naar betere behandelingen bij onder andere teelbalkanker en prostaatkanker. De Gamma Knife kon worden ingezet bij onderzoeken naar hersentumoren, met oog voor kwaliteit van het leven na de behandeling. Dr. Martijn Stuiver onderzocht de fysieke fitheid bij mensen met longkanker die worden bestraald. Dat laatste onderzoek kan worden gedaan door de giften die we ontvingen van de wandeltocht de 30 van Zandvoort. Hoe geweldig is dat! Alle vele grote én kleine giften maken dus een wereld van verschil. De Antoni van Leeuwenhoek Foundation ontving in 2019 in totaal € 3.362.570. Meer verantwoording over onze inkomsten en uitgaven vindt u op pagina 9. Natuurlijk worden alle donaties goed verdeeld zodat alle onderzoeksgebieden vooruitgang kunnen boeken. Op pagina 10 en 11 leest u meer over onze financiering van onderzoeken in 2019.

"We geven niet op voor we kanker kunnen helpen genezen."

Naast de jaarcijfers en inspirerende verhalen is dit jaarverslag vooral ook bedoeld om u te informeren over de belangrijkste ontwikkelingen en onderzoeken naar behandelingen van kanker. Want dat is tenslotte ons bestaansrecht. De persoonlijke verhalen benadrukken dat de innovatieve onderzoeken uiteindelijk worden uitgevoerd in het belang van mensen met kanker.

Namens het bestuur en alle medewerkers van de Antoni van Leeuwenhoek Foundation dank ik u hartelijk voor uw steun, uw passie en uw wil tot samenwerking! We weten waar we het voor doen: We geven niet op voor we kanker kunnen helpen genezen.

René Medema,

Voorzitter raad van bestuur Antoni van Leeuwenhoek