Vermogensfondsen

In 2019 heeft de Antoni van Leeuwenhoek Foundation actief ingezet op het inventariseren van de diverse vermogensfondsen. Om goed te beoordelen waar meer kansen liggen hebben we de vermogensfondsen in kaart gebracht die een duidelijke doelstelling hebben op het gebied van kankeronderzoek. In 2019 ontvingen wij onder andere een mooie donatie van stichting Zabawas.

Stichting Zabawas

Onderzoekers: Stephanie Blankenstein en Julia Boshuizen Onderzoek: De relatie tussen tumor- en afweercellen binnen verschillende stadia van de ziekte melanoom Bedrag: € 10.137 Donateur: Stichting Zabawas Melanoom is een zeer agressieve vorm van huidkanker. De overleving van patiënten met melanoom hangt grotendeels af van het stadium waarin de ziekte zich bevindt. In stadium I is de kans groot dat de patiënt geneest na verwijdering van het melanoom. In stadium II of stadium III is de kans reëel dat het melanoom, ondanks een geslaagde operatie, terugkomt of verder uitzaait. Bij stadium IV is het melanoom op afstand uitgezaaid en heeft de patiënt geen goede prognose. In stadium I, II en III is de standaardbehandeling een operatie om het melanoom en eventueel aangedane lymfeklieren te verwijderen. Vanwege de hoge kans op terugkeer van de ziekte kan een deel van deze patiënten sinds kort na de operatie behandeld worden met immuuntherapie of doelgerichte therapie.