Bedrijven

Opbrengst: € 419.055

Samen met bedrijfspartners formuleren wij een meerjarenplan voor maatschappelijk betrokken ondernemen dat aansluit op onze gezamenlijke doelstellingen en waarden. Deze samenwerking levert een bijdrage aan kankeronderzoek in het Antoni van Leeuwenhoek, en helpt daarmee de onderzoeksresultaten sneller beschikbaar te maken voor patiënten.

Bedrijven uitgelicht

Ronald Moerings Foundation

Bedrijven waar de Antoni van Leeuwenhoek Foundation al jaren mee samenwerkt zijn de “groene” ondernemers van de Ronald Moerings Foundation. In 2014 begon waterplantenkweker Ronald Moerings het initiatief om samen met andere ondernemers jaarlijks bij te dragen aan onderzoek naar kanker in het Antoni van Leeuwenhoek. Na het onverwachtse overlijden van Ronald heeft de groep zijn initiatief voortgezet onder de naam Ronald Moerings Foundation. Nog elk jaar sluiten nieuwe bedrijven zich aan en wordt het jaarlijkse bedrag dat we van hen mogen ontvangen hoger. Ook worden er evenementen georganiseerd om bovenop deze jaarlijkse bijdrage extra geld in te zamelen. In 2019 ontving de AVL Foundation vanuit alle ondernemers een bedrag € 135.875. Boven op dit bedrag fietsten de deelnemers van de ‘Hazerswoude Fietsgroep’ met hun tocht van Hazerswoude naar München € 11.000 bij elkaar. En brachten de acties van Telermaat, de Haringparty en de Lichtjestocht samen nog eens ruim € 10.000 op.

Tijdens een bezoek aan het AVL ontving de AVL Foundation een totaalbedrag van maar liefst € 156.875. Naast deze geweldige donaties voor kankeronderzoek ontving het Antoni van Leeuwenhoek in 2019 ook nieuwe planten voor meer groen in het ziekenhuis.

We zijn ontzettend dankbaar voor hun steun en betrokkenheid!

De Graaf Bakeries

In 2019 mocht de Antoni van Leeuwenhoek Foundation ook rekenen op steun van het bedrijf De Graaf Bakeries. Deze bakkersfamilie financiert binnen het Virtual Therapy project het onderzoek: het maken van een 3D-model van de tong om de impact van een operatie van iemand met mondholtekanker te kunnen voorspellen.

Ongeveer 850 mensen worden in Nederland jaarlijks gediagnosticeerd met mondholtekanker. Daarmee is deze kanker relatief zeldzaam. Bij kanker aan de mond- en keelholte is een operatie de meest voorkomende behandeling. Hoe ingrijpend de operatie is, hangt af van het stadium van de ziekte. Het functieverlies aan de tong is van tevoren moeilijk in te schatten. In de tong zitten veel spieren, die per persoon verschillend zijn en ook nog eens in elkaar overlopen. Dat maakt het erg lastig om te voorspellen wat er gebeurt als je iets wegsnijdt.

3D-model van de tong Onderzoekers van het Virtual Therapy project ontwikkelden daarom een 3D-model van de tong, dat gepersonaliseerd op de computer de operatie en het functieverlies kan nabootsen. Zo zullen patiënten in de toekomst hopelijk beter kunnen kiezen – ze krijgen een realistisch beeld van de impact en gevolgen die ze kunnen verwachten. Ook kunnen ze zelf bepalen wat voor hen persoonlijk nog aanvaardbaar functieverlies is.

Gepersonaliseerde behandeling Met het 3D-model zou je kunnen kijken of andere spieren de functie kunnen overnemen van spieren die schade oplopen. Zo kun je oefeningen op maat geven.

Het implementeren en verbeteren van het model zal volgens technisch geneeskundige Kilian Kappert nog even duren: "Ik hoop dat we het vanaf volgend jaar samen met patiënten kunnen gaan testen.